Ako predať auto

<strong>Ako pripraviť ojazdené auto pred predajom </strong>

Kto chce dobre predať ojazdený automobil, mal by si obchod dôkladne pripraviť- ponúkať vozidlo v rozumnom stave a určite nič nezatajovať.

Auto po dôchodcovi

Naozaj je ojazdené auto po dôchodcovi málo opotrebované? Niektorí motoristi ponúkajú k predaji ojazdené autá až po tom, čo ich tak povediac dojazdia. Teda vo chvíli, keď už vyžadujú nemalé investície. Snaha vyhnúť sa potrebnej oprave a ušetriť však môže mať v konečnom dôsledku opačný efekt. Niekedy za vozidlo nedostanú vytúženú čiastku, alebo sa ho naozaj veľmi ťažko zbavujú. Šancu na úspešný predaj nezvyšuje však len stav ponúkaného automobilu.

Priehľadná história pomôže

Na prípadných kupcov zapôsobí taktiež zdokumentovaná história. Nenarážame len na servisnú knižku, pozitívne sú vnímané protokoly z technických kontrol a meraní emisií, ale aj faktúry z autoservisov. Kto ich ukladá od chvíle, kedy sa stane vlastníkom vozidla, má pri jeho predaji jasnú výhodu. V protokoloch sú totiž zaznamenané stavy prejazdených kilometrov podľa tachometru, takže priestor na manipuláciu s počítadlom sa znižuje. Z faktúr je možné zistiť, čo bolo menené, alebo opravované, i keď úplne sa na nich spoľahnúť nedá. Opraviť, alebo rovno predať? Opravy hodnotu vozidla určite nezvýšia, kupujúci má ale možnosť urobiť si obraz, ako sa o neho majiteľ staral. Pri opravách sa zastavme, pretože veľa motoristov rieši, čo má na vozidle opraviť a čo už nechať na nového majiteľa. Je to logické, nikomu sa nechce investovať čiastku, ktorú pri predaji vozidla späť nezíska. Pokiaľ však bude svietiť kontrolka hlásajúca opotrebené brzdové obloženie, na kupujúceho to dobrý dojem určite neurobí. Hneď ho napadne, ako dlho ste v takom vozidle jazdili a v akom stave budú brzdové kotúče. V hlave mu hneď prebehne reťazec čísel varujúcich ho pred rizikom nemalej investície do brzdovej sústavy. Výmena brzdových doštičiek pritom nie je až taká nákladná a nesvietiaca varovná kontrolka vnesie do obchodu potrebný kľud.

Prvý servis ojazdeného vozidla

Niečo iné sú opotrebované plynové vzpery dverí batožinového priestoru. Kupujúci síce z toho nebude nadšený, nejde však o podstatnú časť vozidla, ktorá by mala vplyv na jazdné vlastnosti vozidla, alebo si vyžadovala vysokú investíciu. Pokiaľ na vadu upozorníte, obchod to pravdepodobne neovplyvní. Zvlášť, ak pridáte informáciu o cene vzpier a kde je možné ich výhodne kúpiť.

Ak je však napr. nadmerne opotrebovaná spojka, alebo dvojhmotový zotrvačník, predaj bude ťažký. Cena ojazdeného vozidla musí túto vadu rešpektovať, ale aj tak veľa kupujúcich ponúkaný automobil obíde veľkým oblúkom. Tu už ale narážame na načasovanie predaja. Toto je totiž príklad situácie, keď motorista vozidlo pred predajom dojazdil a teraz sa ho chce zbaviť. Jeho šance na predaj sa drasticky znížili, ako keby vozidlo ponúkol o niečo skôr, keď ešte všetko fungovalo, ako malo.

Čo teda určite opravovať

Určite všetko, čo má vplyv na beh motora, štartovanie, alebo ovplyvňuje jazdné vlastnosti vozidla. Kupujúci nesmie zapochybovať, že ide skutočne len o banálnu chybnú sviečku ( aj keď pri dieselovom motore môže byť výmena zapaľovacej sviečky malým peklom) a nejde o nejakú vážnu vadu, ktorú sa snaží maskovať rečami o nutnosti výmeny sviečok.

Pokiaľ ponúkate vozidlo, kde je nutná malá oprava, vyplatí sa vedieť jej približnú cenu vrátane potrebných dielov. Dajte záujemcovi možnosť overiť si tento údaj, cena auta by mala nutnosť opravy aspoň trochu rešpektovať.

Čisté auto urobí dobrý dojem

Než sa stretnete s prvým záujemcom o vozidlo, dobre ho na predaj pripravte. Určite auto umyte, vyčistite interiér, alebo to zverte špecializovanej firme. Úsilie sa rozhodne vyplatí, dôkladne umytý a vyčistený automobil pôsobí úplne inak. Nezabudnite ani na batožinový priestor a vnútro vozidla. Tu môžete použiť špeciálnu chémiu rozpúšťajúcu mastnotu a oživovač čiernych plastov. Ten rozžiari rôzne hadičky a krabičky, ako aj čierne plastové časti karosérie.

Inzerát, alebo bazár?

Veľmi dôležitý je aj spôsob predaje automobilu. Kto chce dať vozidlo protiúčtom, alebo za hotové do bazáru, dostane výrazne menej, ako keď automobil predá sám. S nižšou čiastkou treba počítať, aj keď sa rozhodnete pre komisionálny predaj v autobazáre. Ten si totiž k vami požadovanej cene pripočíta ešte províziu a ešte aj za tú sumu musí byť vozidlo predajné. Najviac sa dá utŕžiť pri predaji cez inzerát. Je vo vlastnom záujme každého predávajúceho pripraviť si pre takúto príležitosť kúpnu zmluvu. Okrem ceny a identifikácie vozidla by v nej mali byť vyznačené všetky známe vady, najlepšie doplnené fotodokumentáciou, pokiaľ ju dokáže zobraziť

Za čo ručím?

Za vady predávajúci ručí podľa toho, pre aký spôsob predaja sa rozhodne. To je dôležité! Pokiaľ od vás auto vykúpi autobazár, bude za prípadné neskoršie problémy odpovedať obchodník s ojazdenými autami- avšak len v prípade, že sa k zodpovednosti dobrovoľne neupíšete. Vždy dôkladne preštudujte, čo vám kto dáva podpísať! V skratke platí, že predávajúci zodpovedá za vady vozidla, ktoré pred kupujúcim zatajil, alebo o nich nevedel. Teda za vady, ktoré vozidlo malo v dobe predaja. Nie za poruchy, ktoré vzniknú neskôr. Za poruchu sa pritom nedá považovať opotrebenie dielov, u ktorých vzniká prirodzene pri používaní. Ide napr. o ojazdené pneumatiky, alebo opotrebované brzdové doštičky.

Fotka zvýši šance

Kto sa rozhodne pro predaj vozidla cez inzerát, mal by auto čo najlepšie popísať, hlavne výbavu, motorizáciu a pridať minimálne jednu fotografiu. Tá totiž šance na úspešný predaj citeľne zvýši. Vyplatí sa aj súčasne inzerovať ako na internetu (na viac serveroch súčasne), tak aj v tlači, predovšetkým v inzertných novinách, prípadne lokálnych denníkoch. Častokrát sa osvedčil lístok s ponukou k predaju umiestnený priamo za oknom vozidla.

Kto chce dobre predať ojazdené vozidlo, mal by sa skrátka k predaju pripraviť, správne ponúkať a nič pred záujemcom neskrývať. Zamaskovaná vada môže byť dôvodom k odstúpeniu od zmluvy (zrušenie obchodu) a to určite nikto nechce.